tisdag 1 mars 2011

Förklara aldrig en bra grej

EDIT: Nu med bort- och förklaringar.

1. Jag har fått Steven Tyler att gråta.
Det var i en intervjusituation. Jag berättade ett personligt minne tätt förknippat med en Aerosmith-låt, det var enligt Steven så gripande att han började gråta. Han påstod att jag, i och med min lilla berättelse, hade definierat orsaken till varför han gör musik.

2. Jag har blivit haffad av polisen på grund av min klädsel.
Ja, jag promenerade till stallet, iklädd ridmundering. Polisen, som också var på väg till samma stall, stannade och frågade om jag ville åka med.

3. Det var jag som öppnade finländarnas ögon för orkestern Kent.
Det var sommaren '96, jag var på den kortlivade Lollipop-festivalen i Stockholm, för att intervjua band och annat pack. En skivbolagssnubbe kom och sade att det finns ett band jag kunde göra något på, ett band som hade finska bandmedlemmar, trots att bandet verkade i Sverige. Jag hade aldrig hört talas om bandet, Kent, men gjorde nu en intervju i alla fall. Det var den första Kent-intervjun som visades i Finland.

4. En häst har stått på mitt huvud.
Jag föll av en häst som stegrade sig. Det råkade sig så olyckligt att hästens hov landade på mitt huvud då vi kom ner. Jag klarade mig med en hjärnskakning (tror jag...).

5. Jag har blivit kidnappad av Pantera.
Bandet var på en spelning i Finland. Jag var på efterfesten (fråga mig inte varför) och mitt under festligheterna for en av bandets livvakter iväg med mig till keikkabussen. Ja, han kunde "fara iväg med mig" - han var stor som ett våningshus. Beställningsarbetet gick ut på att få med mig till Oslo (som någon form av maskot då?) - men, jag pratade mig ur situationen och stannade hemma.

6. Jag har testat morfin och jag förstår att människor tycker att det är kul.
Alltså jag har förstås inte knarkat, men jag har fått morfin under operativa ingrepp som krävt att jag varit vaken. Jösses, det är verkligen en drog som får en (mig) att må toppen!

7. Jag står ut med mycket, men att känna min egen puls gör mig svimfärdig. Att få mitt blodtryck mätt är bland det värsta jag vet.
Tarvar ingen förklaring. Annat än att det är ett lite pinsamt problem då jag går hos doktorn.

6 kommentarer:

  1. Det var skojiga förklaringar. Det där med polisen och ridkläderna gillar jag!

    SvaraRadera
  2. Mäktigt det där med Steven Tyler. Du har för evigt min djupaste beundran och respekt.

    SvaraRadera
  3. Ja hördu Micaela, det var inga dåliga avslöjanden!

    Vill du annars berätta mer om boken utan som du medverkat i!

    Mia

    SvaraRadera
  4. Du är lätt den coolaste bloggaren med coolaste erfarenheter!

    SvaraRadera
  5. Jag har själv aldrig fått morfin men har hört att andra har samma erfarenhet. En vän till mig blev opererad i höften och fick morfin efter operationen, via en pump som doserade rätt mängd - dock konstaterade hon att hade doseringen inte funnits så skulle hon gladeligen ha pumpat sig hög på morfinet för det var alldeles underbart ...

    SvaraRadera