söndag 15 april 2012

Niksipirkat hoi!

Hur översätter man NiksiPirkka? TipsBirger?

Nåväl, jag är ändå ute i ett seriöst ärende och jag är i stort behov av visa tips och råd.

Hur lär man en typ på dryga 95 centimeter över havet att snyta sig? Medveten om att det finns helt fullvuxna och kapabla personer under metern, bör tilläggas att typen i denna fråga är drygt två och ett halvt år gammal.

Jag har försökt förklara att det är som att dofta på saker, men tvärtom. Lite väl teoretiskt, det fungerar nämligen inte.

Signaturen "En förkyld mor till ett förkylt barn"

4 kommentarer:

  1. Säg frääääääs med näsan. O så visar du själv, utan näsduk.

    SvaraRadera
  2. jaadu. Vår ettåring kan, vår treåring kunde men vid två gömde han(var väl för frisk för länge:roll:) Nu har han äntligen lärt sig igen. Fick nog mantra in, dra in luft, stäng munnen och så blåser du med näsan, låtsas att du blåser ut ljus. Nu kan han igen, men vi kör nog med näsfrida nu som då med båda fast de kan (för tillfället).

    Man kan ju lägga en fjäder, ljus eller papper framför så de själva ser då de fräser med näsan. Man måste bara komma ihåg att hålla för munnen;)

    SvaraRadera
  3. Herrejösses, jag skrattade så mycket åt det första förslaget att jag snytfrustade mig själv. Tack! Synd att den lille inte kan läsa.

    Tack Veronica också, det låter vettigast att börja träna aktivt nu. Den lille blir dock rabiat av blotta antydningen av snytträning och ryter till; snyyyta!

    Tack, ni är finast och bäst!

    SvaraRadera
  4. Birka heter ju tidningens svenska version och den motsvarande spalten heter faktiskt BirkaKnep.. kanske inte precis lika catchigt som det finska namnet.

    SvaraRadera