torsdag 5 maj 2011

Varför tycker de så illa om oss?

I den mest lokala tidningen, Sipoon Sanomat, rapporterar man att Sibbo kommun i framtiden inte kommer att annonsera kommunnytt i tidningen. Kommunstyrelsen, med SFP i spetsen, har fattat beslut om att kommunnytt skall publiceras i Borgåbladet samt gratistidningen Vartti.

Folket i byn, i synnerhet den finskspråkiga versionen av folk, är vansinnigt arga. En del av ilskan beror på att det blir lite svårare att få veta vad som är på gång i bygden, men en del av ilskan riktas mot oss svenskspråkiga. Det för att det var SFP som tyckte att det är för dyrt att annonsera i Sipoon Sanomat. Det lär vara tre gånger dyrare att annonsera i Borgåbladet, och det har kommunen nog råd med.

Och vet ni, jag kan förstå att det här upprör en del finskspråkiga. Det skär lite i ögonen då vi (jag är inte en av beslutsfattarna, men hör på grund av mitt modersmål till dem som anses tro sig vara bättre folk) fattar sådana här beslut.

Det gäller några euro. Är det värt den här ilskan?

Jag själv prenumerar på Sipoon Sanomat, Borgåbladet hör inte till repertoaren. Jag får inte gratisutdelningen Vartti, det i och med att jag inte vill ha reklam eller annan gratisutdelning (det igen ett ekologiskt val). Så, det innebär att en del av oss svenskspråkiga också blir utan info.

Dags att bli en arg, gammal gumma och författa insändare?

3 kommentarer:

  1. Vi kan ju läsa "kommunnytt" på de snärtiga hemsidorna;-) eller anslagstavlor. Men vissa finnar är nog annars också ilskna av sig, det finns alltid en god orsak att hata oss verkar det som. Vi blir ju så dyra för kommun och vad allt det nu brukar handla om.

    SvaraRadera
  2. Jag är så gammal Sibbobo att jag minns när Sipoon Sanomat kom till. Då hade man ju i alla tider läst Borgåbladet för att det var den enda tidningen som skrev om Sibbo, och så dör den här uppstickaren upp och hade mage att skriva kritiska saker om svenskheten i Sibbo. Det var nytt, liksom. Som jag minns det har Sipoon Sanomat pikat SFP i alla möjliga lägen - förmodligen helt berättigat också, men pointen är att det finns en lång historia av ömsesidig misstro där. Så kanske någon inom SFP ville ge igen? Vad vet jag ...

    SvaraRadera
  3. Lissu - ja, hemsidorna är verkligen "förträffliga"...

    Mia - jag har insett det, efter att ha läst SS ett tag, att jag och vi kanske inte är den mest uppskattade folkgruppen i byn. Jag kanske skall skriva mina insändare på svenska?

    SvaraRadera