torsdag 5 augusti 2010

Att krypa till korset.

För ett år sedan var jag med om ett missöde med min dåvarande frisör, Tuomas. Han hade insjuknat den dag jag skulle klippa håret (jag gör det väldigt sällan, därför talar vi festdag). Alla Tuomas andra patienter hade blivit flyttade till andra dagar, men mig hade de glömt bort.

Så, då jag spatserar in för min stund av fest, då står det en vilt främmande man (nåväl, jag hade sett honom tidigare och visste åtminstone att han var frisör) och säger att han skall klippa mitt hår.

Jag bara "O".

Fick liksom inte ur mig att absolut inte. Till saken hör att Tuomas har klippt mitt hår i sju år. Jag fullkomligt älskar att bli friserad av honom. Jag har rekommenderat Tuomas åt så många av mina vänner att Tuomas säkert får halva sin inkomst tack vare mig (nånej).

Så, bara för att jag inte fick mål i mun, så satte jag mig den främmande mannens händer. Och det var, tro det eller ej, något av det värsta jag varit med om. Bara att svara på frågan "hur vill du ha det?" (den frågan ställer Tuomas aldrig) var för mycket. Medan den främmande mannen gjorde pretty much ingenting med mitt hår, envisades han med att visa YouTube-klipp på Madonnas liveframträdanden.

Det var en pärs. Och resultatet var dåligt.

Sedan dess har jag inte gått tillbaka.

Ja, jag klipper ju inte håret ofta, men har under det gågna året lyckats få ett långt hår kort - tack till Suvi på Magiz här i Sibbo, hon är jättebra! - och har kunnat säga att jag försöker använda så mycket lokala tjänster som möjligt och det stämmer ju.

Nu visar det sig att det är stört omöjligt att få tid på Magiz (hur populär kan man vara?) och jag måste bli friserad. Så, jag har krupit till korset och ringt Tuomas.

Han blev så glad då jag ringde! Han sade att han saknat mig och är glad att jag kommer tillbaka. Jag fick tid hos honom redan i morgon!

Det känns bra.

(Som redan nämnt, jag har rekommenderat Tuomas för många av mina vänner. En bekant kommer ända från St. Petersburg för att klippa sig hos just Tuomas - det efter att jag totat ihop dem. Denna bekant kom hem till oss en dag med ett presentpaket av Tuomas. Tuomas ville be om ursäkt för att jag schabblades bort då för länge sedan. Därför känns det också bra att återförenas.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar