fredag 11 januari 2013

Sibbobon här, hej

Det slår mig nu, att jag sällan (aldrig) skriver politik här i bloggen.

Nåväl, inte så mycket politik nu heller, men ett avstamp ändå i metropolutredningen som offentliggjordes i dag (mer om den här).

Jag har ett känslomässigt problem med det här att Sibbo skulle bli en del av Helsingfors. Det är inte så att jag inte förstår och till och med håller med om en del av orsakerna bakom både metropoltänket och kommunreformen, men känslorna står på bakhasorna. Jag vill inte att Sibbo, på silverfat eller ej, överräcks åt Helsingfors.

Varför inte?

Då när vi beslöt oss för att flytta senast, det var sommaren 2006, så var vårt aktiva val att flytta bort från Helsingfors. Inte bara lite längre bort från centrum, utan vi valde att flytta bort helt och hållet.

Till Sibbo.

Det var inte ett enkelt val det heller, att flytta just till Sibbo. Vi kände exakt ingen i Sibbo, hade noll kontakt och noll nätverk. Men, vi valde ändå att våga.

Och vi byggde bo. Fick rötter. Har byggt ett nätverk som är så brett och djupt att det är svårt att tänka sig att vi skulle bo någon annanstans.

Och nu, nu ser det ut som om jag kan bli Helsingforsbo igen. Utan att jag vill det och utan att jag flyttar.

Fortfarande, jag inser att Nickby och Sibbo kommer att stå kvar, oavsett en ytterligare "annektering" eller ej, men jag tycker att det känns lite konstigt att man bara kan "flytta på folk" på det här sättet.

Den sentimentala svadan slut, hälsar Nickbybon.

2 kommentarer:

  1. Jag förstår hur du känner. Vi har så där lite i smyg gått och tittat efter ett stort hus utanför Nickby någonstans, för att det skulle vara lite kul att flytta till Sibbo. Inte till Helsingfors.

    Sedan funderar man ju förstås på sånt där som skolnät och rätt till nära dagvård och skola. Att bli erbjuden den närmaste tillgängliga skolan i Sibbo är ju inte riktigt samma sak som att bli erbjuden den närmaste tillgängliga skolan i Helsingfors. Avstånden blir fullkomligt enorma

    SvaraRadera
  2. Jag blir lätt illamående av hela denna fråga..Jag är född Sibbobo och vill också dö som en sådan. Ok, lite makabert men gillar inte att Helsingfors först snor en bit av Sibbo och sedan heter det att Sibbo inte är stort nog att klara sig. Befarar att servicen blir sämre om vi tvingas bli en del av Helsingfors. Suck.

    SvaraRadera