onsdag 26 oktober 2011

Den offentliga förnekelsen

Det blåser en pytteliten storm kring Centerns lille, store man, Mauri idag. Mauri har tydligen föreslagit att man kunde "gå bakom skärmen". Och så har man sagt något om brösten på en kvinna och så vidare.

I morse hette det, ur Mauris hörna, att Titgate, det var bara båg, påhitt och dum lögn. Nu, ur samma hörna, hörs det ett vänt "jomenvist, det var nog så det var i alla fall".

Och så här är det för det mesta. Nej. Nej, det stämmer absolut inte, är oftast det första svaret då man i offentligheten skall ställas till svars för sina göromål. Stunden, timmen, veckan därpå, visar det sig att det ibland var just som det föreslogs till en första början. Och så kommer då den "skyldige" framkrypande. Skyldige nu inom citationstecken i och med att man kan bli beskylld för så konstiga och varierande saker i dag.

Min favorit (men en dålig favorit) är typerna som kör (ihjäl andra människor) i fyllan. Först stämmer det inte alls och sedan då det visar sig att det stämmer så är bortförklaringarna (ja, det finns inga riktiga eller bra förklaringar) riktigt dumma. Som att man inte visste att man var full, man trodde att det var okej att halsa en vinare innan man satte sig bakom ratten och att kvällen överraskande blev till morgon.

En annan favorit är "yllätysvauva", men den är lite mer mediafabricerad, så den hör inte hemma här.

6 kommentarer:

  1. Alltså jag bara diggar när du tar till väst penna!keep up the good work/ Lissu

    SvaraRadera
  2. Går lite igång på det här med rattfyllerister och ber att få komplettera med förklaringen "jag blev full mellan det att jag slutade köra och polisen fick fast mig."

    SvaraRadera
  3. Det värsta i den här situationen är ju kommentarerna på webben under klippet. Den här attityden av att har vi verkligen inga viktigare problem i det här landet, och att minsann, förr förstod kvinnor att ta det som en komplimang men numera ropar man bara efter moralens väktare. Kanske är jag också en sån där förhatlig moralens väktare nu när jag tycker att det där egentligen handlar om att säga åt kvinnor i allmänhet att mäns sexistiska kommentarer ska man icke opponera sig mot - för då är man pryd, överreagerande och humorbefriad.

    SvaraRadera
  4. Tack, Micaela, för en gripande, stark och välskriven text i Utan. Jag berördes i grunden!

    SvaraRadera
  5. Lissu! Tusen tack!

    Anna - det där frapperar mig också var gång jag läser det. Jag är förundrad över alkohol i kroppen som känner på sig då man slutar köra bil? Behändigt.

    Ika - jag blev så exalterad av din kommentar att det blev ett helt inlägg!

    Amanda - åh, du vet inte hur dina ord värmer! Tack, många tack!

    SvaraRadera
  6. Och jag i min tur blev exalterad vid upptäckten att jag helt oplanerat fått agera inläggsinspiration. :)

    SvaraRadera