måndag 29 oktober 2012

Kommunalt vs. privat

Jag är trött som en purken murkla, tre timmars sömn makes Micaela a dull boy. Jobb, inte barnet (red. anm.).

Anyhow (så man nu är internationell helt plöstligt), en fråga riktad till er som har eller har haft barn på dagis:

Kommunalt eller privat? Och varför?

Eller har ni testat båda? Tumme upp och tumme ner?

Jag är alltså mer än nöjd, jag är otroligt nöjd med det dagis den lille går på. Men, det blåser förändringens vindar och jag ser både för- och nackdelar med bägge alternativen.

Hjälp den purkna murklan, ja?

2 kommentarer:

  1. Vi hade aldrig någon möjlighet att välja kommunalt för dom alternativen Esbo erbjöd var hornan kuusessa på det andra inhemska. Ellens dag skulle ha blivit orimligt lång pga dagisresor.

    Innan jag fick beslutet från staden (som btw tar fånigt länge att få, vi sökte i januari, fick beslutet i maj, hon börja i augusti. Och ändå fick vi inte plats nära) var jag och tittade på 3 privata dagis (som har köpavtal med Esbo stad). Det första tackade jag nej till pga distansen till vårt hem. Det andra tackade jag nej till pga storleken (60 barn, fick känslan av en institution, inte ett dagis) och då jag klev in i det tredje visste jag att det var det dagiset Ellen skulle gå i. Doften som kom emot mig i dörren triggade alla mina härliga dagisminnen från barndomen. Dagiset är litet (29 barn, 9 på lilla sidan, 20 på stora), 5 minuter hemifrån med bil (15 gående) och personalen ljuvlig.

    Så jag kan inte jämföra hur det är privat vs. kommunalt men vi har åtminstone varit supernöjda med det privata dagiset vi valde.

    Och hon går på finskt dagis fast vi talar enbart svenska hemma. Plats i ett svenskt kommunalt dagis skulle också ha betytt orimligt långa resor och det enda privata svenskspråkiga på området är jättelångt borta och tar bara över 3-åringar (hon börja som 1-åring). Nu får hon språket på köpet.

    SvaraRadera
  2. Jag har haft alla mina 4 i kommunalt dagis. Funckat superbt. Anmälan in på måndag,, svar typ samma vecka eller nästa vecka. Har bil så kan föra barnen till dagis men alla har varit här i Nickby trakten så inga extra köror. Tanterna varit bra (yngsta sonen lite på villovägar förra våras men är nu redan glömt och nya tanter på avdelningen). Inget att klaga på här inte! Carola J

    SvaraRadera