tisdag 23 augusti 2011

Sluta slänga mat


Sen en helt annan sak, det här med att sluta slänga mat.

Jag såg en rätt bra dokumentär som handlar om just det här, hur det påverkar världen och alla oss människor som försöker bo och leva här, på tv igår.

Du hittar dokumentären här.

I programmet förklaras på ett gott sätt hur den gamla slagdängan "ja, men det går ju ändå inte att skicka min överblivna mat till de svältande i Afrika" är ihålig. För det att vi slänger mat, av ren lättja, påverkar just de svältande barnen i Afrika.

3 kommentarer:

  1. Var det den som kom igårkväll på tv? Jag blev illamående ungefär när det kom till fiskarna, och måste sluta titta. S.J.U.K.T. att slänga så mycket föda!

    SvaraRadera
  2. min man är innom köksbranchen och är en riktig matnazi här hemma, sen grämer vi oss en vecka om 5 skivor skinka gått och blivit gammalt. (vilket ytterst sällan händer) Själv var jag inte alls duktig på mattänket innan vi flyttade tillsammans för x antal år sen, och damn it, det är ju väldigt enkelt egentligen. Man måsta bara orka tänka till lite.

    SvaraRadera
  3. Linda, det var just den dokumentären, ja. Jag blev också illamående och arg. Men, tvingade mig själv att titta på hela programmet, bara för att skärpa mig lite ytterligare i köket.

    Marica - ja, jag håller med. Det handlar om att inte vara slapp, inte ge efter. Vi har haft lite oordning på oss själva efter att semestern tog slut - en äter på jobbet, en äter på dagis och en äter hemma - så det är svårt att ha koll på vad som finns och inte finns i kylskåpet. Men, nu, nu skall jag skärpa mig ytterligare.

    SvaraRadera